רבי יוסף משאש(1891-1973)

 

רב ראשי וראב"ד בערים תלמסאן מכנאס וחיפה.למד בישיבת עץ חיים בראשותו של הגאון החסיד רבי חיים בירדוגו זצ"ל,בהיותו בן 14 נפטר עליו אביו ומפאת היותו גדול האחים נפל עליו עול הפרנסה,נאלץ לעבוד בעבודות הסופרות שענות וחרטות עבודות אלו פיתחו כישרונותיו אך הכל היה רק נלווה ללימוד התורה שהיה החלק העיקרי.בזה ניכרה עליו השפעתו של אביו הקדוש,צדקתו אהבת תורתו וחסידותו השפיעו רבות על רבי יוסף משאש והותירו עליו רושם לאורך משך חייו

בנשנת תרפ"ד נתבקש לנהל את העדה תלמסאן שבאלג'יר .הוא כיהן שם כ 17 שנה ,שנים של פעילות מאומצת ועניפה באותה תקופה הירבה ללימוד והתפתחה התכתבות בינו לבין מגוון גדול של אנשים במקומות רבים,הוא הפף במהרה להיות מקור הסמכות לא רק של בני עירו אלא גם לשלטונות שפנו אליו בשאלות בנושאים משפטיים.

בשנת ת"ש שב לארצו ולעירו וסירב לישב כאב"ד בעיר קאזבלנקה וכן לשמש כאב"ד במצרים.לאחר זמן נתמנה כחבר בית דין במכנאס במקומו של הגאון רבי משה טולידאנו ולצידם של החסיד הגאון רפאל בירדוגו ובראשות הצדיק רבי יהושוע בירדוגו.כמו כן נתמנה לאב בית דין בעיניני שררה שעסק בבעיות וסיכסוכים בחיי הקהילה וקיבל תפקיד רשמיים במחוזות מרוקו.
 
 
      
                                                                                                                                                                 

דרשותיו היו לשם דבר ומשכו כמעט את כל תושבי עירו.חדירה של התרבות הצרפתית יצרה בקעים באמונתם של היהודים ורבי יוסף היווה כדמות מיוחדת שהחדירה את האמונה וקירבה את הלבבות בסבר פנם יפות ובסבלנות לכל שאלה שנשאלה באותו תקופה.

אהבתו לארץ ישראל היתה ירושה מאבותיו ובט ניסן התשכ"ד עשה מעשה ועלה לארץ ישראל ונטה אהלו בקרית שמואל בעיר חיפה,כאן התוודה לציבור בחב ולראשי הציבור ובפרט לראש העיר  שאף היותם רחוקים מתורה ומצוות הותיר בהם רושם עז .בשנת תשכ"ה נבחר פה אחד להיות רבה הראשי של חיפה.

גם כאן היתה פיעלותו רחבה וענפה,בשיעורים שנתן ברחבי בתי כניסיות ובישיבות בביקורים בבתי חולים ובתי הכלא לחזק ולהשפיע.

אך כל המעשים היו נלווים ללימוד והאור בספריה דלק תמיד,עד שעות הבוקר כפי שהיה במרוקו.הספרים שכתב מעידים עליו שלן בעומקה של הלכה,עוקר הרים.ובנוסף מה שחננו ה' להיות סיני בעל זיכרון צום.

 

 

כתב ידו מרהבי של ראשונים דוגמת הרב אבן עזרא ורבי שלמה אבן גבירול.אל הרב הגיעו שאלות מכל קצוות המגזרים מהרב יצחק הכהן קוק ועד הרבי מסטמאר וכן מארצות רחוקות תונסיה ארתות הברית פולין ועוד.זכותו תעמוד לנו אמן.